I fredags besökte närings- och innovationsminister Mikael Damberg eXpression Umeå och Sliperiet, för att få en närmare titt på Umeås kreativa utvecklingsmiljöer. Ministern visade stort intresse för alla unga designers och entreprenörer i inkubatorn, och var särskilt nyfiken på deras affärsmodeller.

Näringsministerns Umeåbesök inleddes med en guidning genom Sliperiet, Umeå universitets forsknings- och innovationscentrum och öppna innovationsmiljö med bland annat en utställning om det 3D-printade hemmet. Turen gick sedan upp till inkubatorn eXpression Umeå, där entreprenörerna berättade om sitt arbete. Mikael Damberg fick också se och känna på produkterna från 2017 års Summer eXpression, som ställts ut såväl på Formex i Stockholm som i Tokyo och som nu också säljs bland annat via Designtorget.

Näringsministern var särskilt nyfiken på entreprenörernas affärsmodeller, och hur de skyddar sina immateriella tillgångar, som musik, varumärken och design. Digitaliseringen ger nämligen nya affärsmodeller och en glidning i tyngdpunkt: från materiella till immateriella tillgångar. Branscher som mode, design, musik och film bygger sina produkter och tjänster nästan uteslutande på dessa tillgångar. Regeringen, med Mikael Damberg i spetsen, satsar på att svenska företag ska ta tillvara immateriella tillgångar ännu bättre.
– Rättighetsdiskussionerna är viktiga, och vi bevakar dem noggrant. Det handlar om att skydda och få betalt för sina produkter och tjänster, menade Mikael Damberg vid sitt Umeåbesök.

Kreativa och kulturella näringar lyfts av regeringen som en starkt växande exportnäring som bidrar till en positiv bild av Sverige.
– Vi kör nu en stor satsning på designlandet Sverige, för att bredda bilden. Det kommer att stärka vårt varumärke, och gynna såväl export som besöksnäring, sa näringsministern.

Närings- och innovationsminister Mikael Damberg testade Random Bastards hjortronläsk, och betygsatte sen läsken på sin Instagram story: 10/10.

Mikael Damberg pratar affärsmodeller och framtidsplaner med Zanna Metzer, Sisters in Law. Sisters in Law är digitala entreprenörer som bygger ett mediehus av varumärken och ett ekosystem inom bröllop, mode och livstil.

Mikael Damberg pratar internationalisering med Maria Östensson, EcoDesign, som efter att ha arbetat utomlands i många år nu driver sin designbyrå i Umeå.

Mikael Damberg köper hjortronläsk och diskuterar den svenska musikbranschens framgångar och utmaningar med musikartisten Natalie Carrion och Erik Hörstedt, ägare av Storspoven och en av grundarna till Random Bastards.

Om eXpression Umeå

eXpression Umeå är idag en ledande inkubator för kreativa och kulturella näringar i Sverige. Inkubatorn grundades hösten 2014 för att hjälpa kreativa talanger att förverkliga sina idéer och bygga nya företag i världsklass. Med en dynamisk metod, kreativa utvecklingsmiljöer och erfarna coacher hjälper eXpression kreativa entreprenörer att bygga sina verksamheter. Sedan 2014 har ett femtiotal företag inom kreativa och kulturella näringar startats och utvecklats i inkubatorn. Idag får cirka 25 företag i olika faser stöd i sin affärsutveckling. Inkubatorn har precis erhållit 9 miljoner i EU-medel för sin fortsatta utveckling under åren 2018 till 2021.

Om kreativa och kulturella näringar

De konstnärliga, kreativa och kulturella näringarna står i dag för omkring tre procent (3%) av Sveriges BNP. I Västerbotten drivs över 2 000 verksamheter inom dessa näringar. Förutom att de berikar den kreativa och kulturella utvecklingen i vårt län skapar de också jobb och ekonomisk tillväxt. Kulturella och kreativa näringar inkluderar arkitektur, form och design, film och foto, konst, mode, litteratur, musik, scenkonst, måltid, spel och mediaproduktion samt upplevelsebaserat lärande.